Från utbrändhet till livslust: Lagen om attraktion: Dina tankar är fyllda med kraft!

söndag 13 september 2009

Lagen om attraktion: Dina tankar är fyllda med kraft!

Jag har under de senaste veckorna varit väldigt fokuserad på ämnet drömmar/mål. Att leva och uppleva drömmar. Det kan handla om allt från att bli piggare, friskare och starkare, få uppleva drömresan, bli en bättre talare, till att någon gång ha den där konstutställningen som jag i åratal drömt om. Drömmar har vi väl alla, frågan är bara - hur gör man för att göra verklighet av dem?

Jag har definitivt inte alla svar, men det här är vad jag försöker påminna mig själv om...

Vilka är dina drömmar?
Vi har alla drömmar, problemet är att vi ser dem som just DRÖMMAR. Drömmar tycks vara något ouppnåeligt och lite flummigt. "Att drömma" är något man gör när man inte har annat för sig...eller?

För att uppnå sina drömmar måste man börja med att drömma. Det häftiga med drömmar är att det inte finns några begränsningar. Lägg alla "realistiska" tankar och hinder åt sidan och tillåt dig själv att måla upp ett fullständigt drömscenario. Drömmar är inte alltid realistiska, men det innebär inte att de är ouppnåeliga.

"Har du varit där i tanken kan du vara där i verkligheten"

Drömmar ska vara konkreta - inte nödvändigtvis realistiska
När man önskar sig något måste man vara konkret. Det räcker inte med att önska sig "att bli lycklig", definiera VAD det är som gör dig lycklig. Det räcker inte med att önska sig "att må bättre", du måste definiera HUR du kommer att känna, se ut, vara när du mår bättre.


Skriv ner dina drömmar - starta processen att uppnå dem!
Jag tillhör dem som tror att vi alla har en andlig kraft som arbetar tillsammans med oss, i den riktning vi vill färdas. Men det spelar egentligen ingen roll om man väljer att kalla det "mental träning" eller något annat. När man skriver ner sina drömmar konkretiserar man dem. Det är lite som att ta det första steget mot att uppnå dem.


Tankarna du tänker skapar "vägar" i hjärnan
Det händer ju att vi vet precis vad vi vill. Vi är motiverade och vi har all information och kunskap om hur vi ska lyckas. Men vi lyckas ändå inte uppnå våra mål/drömmar. Varför är det så?


Börja med att förstå hur dina tankar fungerar
För att förstå hur all förändring sker (att uppfylla drömmar) måste man förstå hur en tanke fungerar. För det finns en fysisk/kemisk förklaring till vad en tanke är, nämligen myelin. När vi tänker en tanke sätts nervceller i rörelse och ett lager av myelin skapas på en viss plats i hjärnan. Om vi tänker samma tanke igen skapas ett nytt lager av myelin på samma plats i hjärnan.
Går man tillbaka till samma tanke skapas ännu ett lager myelin osv. Man kan se det som att vi asfalterar en färdväg för våra tankar för varje tanke vi tänker.


Den här videon är fantastisk och väldigt lärorik. Ta dig gärna tid till de 5 minuterna och kika på den!

Path of least resistance:


Hur bygger man nya tanke-vägar?
Vi tänker 60 000 tankar om dagen. 95% av dem är samma tanke som vi tänkte igår. Om jag tänker samma tankar som jag tänkte igår kommer jag troligen inte att förflytta mig själv från den plats/situation jag befinner mig idag.

Man brukar säga att all förändring börjar inifrån. Jag tror inte att det stämmer. Jag tror att all beständig förändring börjar inifrån. Det spelar ingen roll om jag vill gå ner i vikt, ta examen, springa ett marathon eller ta mig ur en utbrändhet. Alla mål/drömmar vi vill ta oss till kräver en väg...en tankeväg. En tankeväg som för oss i rätt riktning.

"...if you thought it - it better be what you want" Madonna, låten 4 minutes.


Förändra dina tankar med visualisering och affirmation
Mental träning handlar om att visualisera sitt mål. Att se framför sig hur man lyckas och uppleva hur det kommer att kännas. När Anja Pärsson står på startlinjen tänker hon förmodligen inte "nä, jag är en sopa, det går nog åt helvete den här gången". Hon pumpar sig själv full med affirmerande tankar. Hon har byggt upp en hel myelin-motorväg med positiva tankar. Hon ser sig själv gå i mål som segrare. Samma sak gäller för dig.


Visualisera dina mål
Mina mål som jag fokuserar på just nu är att gå ner i vikt och få ner mitt blodtryck. Jag har letat upp ett foto av en tjej som ser frisk, stark och glad ut. Det fotot är mitt visualiseringsobjekt och inspiration. Varje dag pumpar jag mig själv full med tankar om hur jag kommer att se ut, känna mig och uppleva mitt mål.


  • Hitta ett visualiseringsobjekt
    Skriv ut en bild av ditt mål/dröm. Det kan vara någon eller något som inspirerar dig. Drömmer du om en vältränad kropp, skriv ut en bild av en idrottskvinna/man. Drömmer du om att bli en bättre talare, sök upp en bild av någon som du tycker är bra på just det.

  • Fokusera på ditt mål varje dag
    Visualisera hur du uppnår ditt mål, hur du kommer att känna dig, se ut och uppleva ditt mål/dröm. Varje gång du tänker positiva tankar om din dröm breddar du en tankeväg som blir från en liten kostig till en motorväg.
    Vill du gå ner i vikt, fokusera vid varje mål mat 30-60 sekunder på hur du kommer att känna dig/se ut när du nått ditt mål.

  • Vakta dina tankar från negativitet
    Negativa tankar är din enda fiende. Vårda din "inre trädgård" ömt. Vaka vid grinden om vad du väljer att släppa in i dina tankar. Om du har en dålig dag är inte det hela världen. Det man kan trösta sig med är att en positiv tanke är hundratals gånger mer kraftfull än en negativ.

  • Leta upp något/någon som inspirerar dig
    Leta upp en källa till inspiration. Något som får dig inspirerad och motiverad de dagar då det känns grått och trist.

"To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe" - Antole France


Inom dig bor ett enormt potential. Go get it!

Namaste! :)

3 kommentarer:

Stefan B i Göteborg sa...

Wow!!! Detta är den bästa och vettigaste bloggen jag hittills har träffat på. Du har gjort ett fantastiskt arbete och tillfört ovärderlig information och inspiration omlindat i förståelse. Jag tror att vi alla som går runt och är mer eller mindre stressade skulle behöva lägga lite tid på att läsa dina intressanta artiklar. Bara för att förstå och faktiskt kunna ta tag i vår stress på ett konstruktivt sätt.

Jenny sa...

Hej Stefan!
Tack snälla du för att du tog dig tid och lämnade en kommentar. Det uppskattas väldigt mycket!
Håller med dig i det du skriver. Kanske komplicerar vi hanteringen av stress genom att fokusera utåt (på det som försigår utanför oss) istället för att komma i kontakt med vårt inre? Så är det ofta för mig!

Önskar dig allt gott!

Theresa williams sa...

Hej, jag är Theresa Williams Efter att ha varit i relation till Anderson i åratal, bröt han upp med mig, gjorde jag allt för att få tillbaka honom, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, Jag bad honom med allt, jag gjorde löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre skulle kontakta en stavningskrock som kunde hjälpa mig att ställa en stavning för att få tillbaka honom, men jag är den typ som aldrig trodde att jag stavat, jag hade inget annat val än att prova det, jag mailade stavningskanalen och han sa till mig att det inte var något problem att allt kommer att vara bra innan tre dagar, att min ex kommer tillbaka till mig innan tre dagar, han kastade stavningen och förvånansvärt den andra dagen, det var runt 4 pm. Min ex ringde mig, jag var så förvånad, jag svarade samtalet och allt han sa var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag lovat att någon jag vet som har ett förhållande problem, skulle jag vara till hjälp för en sådan person genom att referera honom eller henne till den enda verkliga och kraftfulla stavningskastern som hjälpt mig med mitt eget problem. email: drogunduspellcaster@gmail.com du kan maila honom om du behöver hjälp i ditt förhållande eller något annat fall.

1) kärleksspell
2) Lost Love Spells
3) Skilsmässa Spells
4) Äktenskapsstavar
5) bindande stavning
6) Breakup Spells
7) Förvisa en tidigare älskare
8.) Du vill bli befordrad på ditt kontor / Lotteri stavning
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta den här stora mannen om du har något problem för en bestående lösning
genom drogunduspellcaster@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online