Från utbrändhet till livslust: Detox dag 4 - Att hjälpa kroppens utrensning med lätt och näringsrik mat

onsdag 4 januari 2012

Detox dag 4 - Att hjälpa kroppens utrensning med lätt och näringsrik mat

Detox 2012, dag 4.

För första gången på länge sov jag hela natten utan att vakna till. Somnade på spikmattan (som jag tycker är ett utmärkt redskap för avslappning). Dock fortfarande tunga ben och lite trött i huvet. Det är normalt att känna sig lite tung i kroppen innan sockerabstinensen landat.

Låt kroppen komma igång med lätt och näringsrik mat
Just nu fokuserar jag på att låta kroppen komma igång och starta utrensnings- och läkningsprocessen på riktigt. Det tar några dagar att balansera blodsocker och få igång mag och tarmsystemet ordentligt.

För att hjälpa kroppen på traven byter jag ut något/några mål mat mot smothies (obs ej med mjölkprodukter i) och grönsaksjuicer. Jag äter bara när jag är hungrig för att kroppen ska hinna processa det jag sätter i mig.

Här kommer dagens intag:

Frukost:
  • Varmt vatten (kokt) med lite färskpressad citron (innan frukost)
  • 1 msk linfrön som legat i vatten över natten (inte världens roligaste konsistens men väldigt utrensande)
  • 1 st d-vitamin, c-vitamin, vegetarian-tillskott.
  • Green shake med blåbär och hallon.

Lunch: Grönsaksjuice fylld med näringsämnen och klorofyll
Valde att dricka färsk grön juice till lunch då jag inte kände mig särskilt hungrig.
Grön juice är gjord på gröna grönsaker såsom saften av selleri, gurka, persilja och spenat. Kör alltsammans i en råsaftcentrifug. Selleri kan ha en ganska stark smak och vill man kan man slänga ner ett äpple, citron och/eller ingefära för att neutralisera.
Ut kommer en grön juice som är fullproppad med näringsämnen.

Grönsaker med mycket klorofyll höjer kroppens PH-värde, fraktar ut slaggprodukter och tillför syre i blodet. Det sägs att kroppen läker sig själv från obalanser och sjukdomar när blodet är syrerikt och vi har ett PH-värde över 7,4.

Middag: Böngryta med
Böngryta, se bilden ovan (innehåller rotselleri, palsternacka, rödkål, 4 vitlöksklyftor, gul lök, peppar, chili, gurkmeja, cayennepeppar, buljongtärning (organisk), krossade tomater).
Serveras med fördel tillsammans med spenatsallad.

Till alla måltider dricker jag varmt (kokt) vatten då det stimulerar mag och tarmfunktionen. Kallt vatten hämmar matsmältningen.

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online