Från utbrändhet till livslust: Måste man äta tråkig mat för att man detoxar?

fredag 6 januari 2012

Måste man äta tråkig mat för att man detoxar?

Detox 2012, dag 6 (av 31).

Min 6:e dag känns hittills bra. Ingen huvudvärk och ingen darrighetskänsla än så länge (kl 20:00). Känner mig starkare än på länge. Tog en 2 timmar lång promenad mitt på dagen och det gick toppenbra. Magen fungerar redan bättre än den gjort på månader. Balanseringen har gått snabbare än den normalt sett brukar. Det är de mörkgröna grönsakernas förtjänst.

Måste man äta tråkig mat när man detoxar?
Ja, allt är förstås relativt. Om du äter mycket skräpmat och sällan eller aldrig äter grönsaker eller frukt så kanske det tar ett tag att rensa smaklökarna. Men de allra flesta kan hitta maträtter som ändrar plats på topplistan för favoritmat.

Byt ut de neurologiska kickarna mot äkta smakupplevelser
Är man van att äta skräpmat (utan näring) kan det ta lite tid att vänja av sig vid de neurologiska kickarna som man får av snabbmat. Många äter nämligen ofta viss mat av en anledning som de är helt omedvetna om: ämnen som gör att hjärnan ger oss en kemisk kick (läs gärna mer om Excitotoxiner och se gärna de videos som finns upplagda i artiklarna). Salt, socker, fett, excitotoxiner och koffein i kombination är beroendeframkallande och skapar lidande och stora problem för många.

Excitotoxiner i skräpmat ger hjärnan en skjuts och upplevs därför som "god"
Mat utan näring som vi tycker är "god" kan vara tillsatta ämnen som ger hjärnan en skjuts. Detta bör dock ej blandas ihop med smaklökarna vi utrustats med. Att äta mat som smakar gott för att vi får i oss rätt näring och mår bra ger en helt annan upplevelse. Att detoxa kan hjälpa oss att bryta dåliga mönster och börja längta efter mat som är bra för oss.

Inspiration till läkande, detoxifierande mat fylld av näring
Det finns mängder av helt fantastiska maträtter. Kolla gärna receptböcker om sk "levande föda" (Raw food) eller detoxmat. Rawfoodrecept har en hel del godingar. Googla på "detox recept" och inspireras men behåll ditt sunda förnuft. Detox är inte en produkt, det är en metod. Dyra detoxpreparat och mirakelmedel behövs inte.

Recept i bokform
Idag utforskade jag boken "Blueberry" (av Ulrika Holm) som jag fick i födelsedagspresent (tack kära vänner!). Den innehåller många fina recept som kan användas när man detoxar. Jag undviker dock nudlar, bröd, juicekoncentrat, kaffepulver och andra råvaror som de väljer att använda och som jag avstår ifrån under min detox. Nedan följer ett recept ur boken, fast jag gjorde en egen variant av det jag hade hemma. Det blev fantastiskt gott!

Bali orange salad
1 sötpotatis i bitar
3 morötter i bitar
1 färsk mango (eller fryst som du tinar upp)
Mandel eller nötter (jag använde valnötter)
Kokosflingor
Koriander
Olivolja
Lite salt
Peppar

Gör såhär: Skala sötpotatisen och morötterna. Skär i bitar och lägg i ugnfastform med olivolja i. Salta och peppra. Kör in i ugnen på 200 grader.
Skär upp mangon, hacka nötterna och koriandern. När du plockat ut den ugnsfasta formen blandar du alltsammans å herregud vad gott!

Till detta åt jag kyckling och en sallad på romansallad, avocado, tunt strimlad rödkål, färsk koriander och granatäpple.


Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online