Från utbrändhet till livslust: Negativitet - att bemöta negativa känslor

lördag 21 januari 2012

Negativitet - att bemöta negativa känslor

Idag vill jag påminna mig själv om att känslor, varesig de är negativa eller positiva, inte är något man kan fly ifrån. Lika lite som jag kan hoppa mig loss från jordens dragningskraft kan jag utplåna mina negativa känslor. De finns bara där och är en naturlig del av mig. Det är hur jag bemöter dem som är det viktiga.

Att bemöta negativa känslor är att bemöta sig själv
Enligt Buddhismen existerar både positiva och negativa känslor. Och när man tänker efter är det rätt logiskt. Om vi kunde utplåna sorg, hur skulle vi då kunna uppleva glädje? Vi har utrustats med en "känslopalett" som fungerar som en referens. För att kunna uppleva en känsla måste dess motsats finnas.

Det kommer att uppstå negativa saker i livet. Det kan jag inte ändra på, men jag kan utveckla mitt sätt att bemöta dem.

Att skilja på orsaken till min känsla och upplevelsen inuti mig
Det finns en miljard olika anledningar att bli irriterad, frustrerad, orolig, arg, ledsen och besviken. Ja, vi har alla massor med "rätt" att bli både förbannade och besvikna. Men eftersom jag inte kommer att kunna utplåna alla dessa anledningar är det större chans att jag mår bättre om jag istället väljer att ändra mitt sätt att bemöta dem.


Relaterade artiklar:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online