Från utbrändhet till livslust: Utforska medvetenheten är att utvecklas på riktigt

måndag 9 januari 2012

Utforska medvetenheten är att utvecklas på riktigt

Detox 2012, dag 9 (av 31).

För många startade jobbåret på riktigt idag. Hektiska scheman, prestation, måsten och lite tid för reflektion och vila. Det är lätt att hamna i hamsterhjulet - att med sikte på nästa mål springa ifrån nuet (det enda vi egentligen har). Gårdagen är, liksom morgondagen en tankekonstruktion. Men hur fångar jag det där nuet egentligen? Hur hejdar jag mig själv när negativa känslor som oro och rädsla slår till?

"My life has been full of terrible misfortunes most of which never happened." Michel de Montaigne (1533-1592)

Medvetenhet är nyckeln till vad och hur jag upplever
Utan medvetenhet kan jag inte uppleva det som är här och nu. Medvetenhet om vad mina sinnen säger mig. Men det stannar inte där. Mina sinnen (doft, hörsel, känsel osv) är mina upplevelseorgan. Tillsammans med våra tankar och känslor summerar sinnena upp i hur vi upplever vårt liv. Alla är vi utrustade med medvetenhet (frågan är om vi använder den fullt ut eller om vi agerar på våra känslor?). Medvetenhet om hur vi upplever våra sinnen, hur och vad vi tänker och känner.

Det är när jag börjar utforska medvetenhet som jag utvecklas på riktigt.

The most fundamental aggression to ourselves, the most fundamental harm we can do to ourselves, is to remain ignorant by not having the courage and the respect to look at ourselves honestly and gently.” Pema Chödrön

Rekommenderar att lyssna/läsa denna kloka kvinna:

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online