Från utbrändhet till livslust: Forma om hjärnan med meditation

torsdag 13 februari 2014

Forma om hjärnan med meditation


Fler och fler studier gör på meditation och dess egenskaper på kroppen och hjärnan. Det har redan bevisats att symptom som depression, smärta och sömnproblem kan förbättras vid kontinuerlig meditation. 

Meditation ger hopp till den som är utbränd och deprimerad
Hjärnan är plastisk, dvs den har förmågan att formas om utefter aktiviteter som vi ägnar oss åt. Redan efter ett par månaders meditation har forskare kunnat se tydliga positiva förändringar i hjärnan. Något som kan vara en tröst för den som stressat för mycket, är deprimerad eller bara vill ha förändring. Problemet är att rastlösheten ofta ligger i vägen för meditationen. 

När man inte har ro att sitta still
Alla gillar inte att meditera. När man mediterar för första gången är det inte ovanligt att man upplever ett obehag. Det kan innebära allt från obehagskänslor, rastlöshet till frustration. Och det är normalt, att komma i kontakt med sitt inre kan trigga sinnet att hitta sätt att stänga av. Att rymma. Exempelvis genom att hålla sig själv sysselsatt med TV, datorer eller sin smartphone. Då kan det vara bra att påminna sig själv om innehållet i nedanstående video.

Video: How meditation can reshape our brains

2 kommentarer:

Camilla sa...

Tack för en bra blogg! Många inlägg här som varit till tröst. Utmattning är något som är svårt att få förståelse för hos omgivningen upplever jag, så det är skönt att läsa om andra som sätter fingret på vad det innebär.

Anonym sa...

Omedelbara resultat från de första tre dagarna av att kontakta DrOduduwas, bestämde jag mig för att ansluta mig till kärleksspellprogrammet för att få tillbaka min make efter 2 år av separation. Jag är glad att rapportera att min man och jag är tillbaka på rätt spår. Min man har varit ångerfull mot sina handlingar och ont han orsakade.
Tack vare Oduduwa Great Love spell-caster lunchade han en magisk kärleksspell på min räkning. Dess fantastiska jag upplever direktresultat fick ett telefonsamtal från Anderson min man och igår kom han hem för att träffa mig. här är Oduduwa personligt kontaktbrev: dr.oduduwaspellcaster@gmail.com kan också Whatsapp nummer: +2348109844548
Caroline Maclver
Stockholm, Sverige.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online