Från utbrändhet till livslust: Varför jag slutade med gluten

torsdag 1 maj 2014

Varför jag slutade med gluten


Jag har nu varit glutenfri i 8 månader. I september förra året la jag om min kost för att läka min sköldkörtel. Jag hade inte upplevt några problem med några symptom på glutenintolerans innan men läste om forskning som visade samband mellan sköldkörtelproblem (och autoimmuna sjukdomar) och glutenintolerans. 

Så här kan gluten skapa en autoimmun reaktion
  1. Jag äter mat med gluten i
    Vi äter ofta gluten utan att veta om det. Gluten finns i allt från det självklara brödet, pannkakorna och pastan till kryddblandningar, choklad, halvfabrikat, soppor och till och med sprit. Extra gluten tillsätts i bröd för att göra jäsningsprocessen snabbare.
    Mjöl används ofta som utfyllnadsmedel i olika maträtter. Det är helt enkelt billigt men de mängder med gluten som vi (omedvetet) äter ökar risken för intolerans.
  2. Gluten läcker ut i blodet
    Vid känslighet för gluten kan sk läckande tarm uppstå. Insidan av tarmväggen släpper igenom glutenprotein i små, små hål. Glutenproteinet går direkt ut i blodet.
  3. Immunförsvaret attackerar glutenproteinet i blodet
    Immunförsvaret känner av att glutenproteinet inte hör hemma i blodet och börjar attackera.
  4. Autoimmun reaktion uppstår
    Antikroppar bildas (och kan upptäckas i blodprover) och kan komma att attackera sköldkörtelns vävnader. Om sköldkörtelproblemen man har beror på en autoimmun sjukdom kan gluten vara en orsak. Fråga doktorn om man tagit prover på antikroppar.
  5. Lite eller mycket gluten?
    För varje gång jag äter gluten agerar immunförsvaret som ovan. Och det är en reaktion som håller i sig, även om det bara är en liten knäckemacka man äter. Även en liten mängd gluten kan orsaka en autoimmun reaktion i upp till 6 månader
Jag älskar kanelbullar. Men tyvärr räcker det med en
liten tugga för att generera en autoimmun reaktion
som kan hålla i sig i upp till 6 månader. 
Varför blodprover inte alltid fångar upp glutenintolerans
Glutenintolerans, eller celiaki som det heter, ger inte alltid symptom. Glutenintolerans är ett problem som ökar i hela världen. Förr drabbades bara småbarn, nu drabbas även vuxna. Dessvärre ofta utan att veta om det. Medan vissa får kraftiga symptom märks det inte alls på andra.
Tyvärr finns det inget säkert sätt att fastställa om man har celiaki eller inte. Tester som görs i lab visar bara antikroppar när tarmarna släpper igenom gluten in i blodet. Det sker när glutenintoleransen har utvecklats fullt ut. Blodprover som görs innan sjukdomen utvecklats kommer inte att upptäcka känslighet för gluten. 

Det är vanligt att personer med autoimmun sjukdom drabbas av andra autoimmuna sjukdomar. Kan gluten vara en gemensam nämnare? 

En av mina glutenfria frukost-smoothies.

8 månader utan gluten 
Jag har nu varit glutenfri i 8 månader. Även om det gått lång tid så känner jag att kroppen fortfarande förändras till det mer positiva. 
  • Högre energinivå
    Min energinivå har helt klart gått upp. Om det är för att mina sköldkörtelvärden är bättre nu eller om det beror på gluten kan jag inte svara på. Som småbarnsförälder händer det att man inte får sova riktigt så som man skulle önska. Jag upplever mig klara av sömnbristen bättre nu och när jag väl får sova en hel natt känner jag mig mycket piggare. 
  • Klarare tankar
    Hjärndimma är ett vanligt symptom på både glutenintolerans och sköldkörtelproblem (slump?). När jag fick min diagnos på Hashimotos i september kände jag mig både trött och liksom trög i tanken. Som om jag hade en skål gröt i huvudet. Successivt har jag upplevt det som om jag liksom blivit klarare i tankarna. 
  • Mindre värk och stelhet
    Jag är mindre stel i nacke, axlar och rygg nu. Led av migrän förut men det är något som minskat rejält. Har bara haft ett lättare migränanfall under de senaste 9 månaderna. 
  • Magen fungerar
    Som jag skrev innan hade jag inte några symptom på glutenintolerans. Men ändå kan jag nu i efterhand uppleva att min mage fungerar bättre än innan.
  • Mental hälsa
    Jag känner mig märkligt nog lite gladare. Punkterna ovan är troligen en orsak. Men det finns (svensk!) forskning som visar koppling mellan celiaki och depression. Depression är även det ett gemensamt symptom för både sköldkörtelproblem och celiaki (slump även det?).

Har du slutat med gluten? Upplever du någon skillnad? 

Läs gärna mer om









Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online