Från utbrändhet till livslust: Trötthet och huvudvärk när man detoxar

måndag 4 januari 2016

Trötthet och huvudvärk när man detoxar

Detox, dag 4 (31)


Grön juice kl 07, efter 3 koppar varmt vatten
samt klorella och omega 3-kapslar.

Jag trodde att den här detoxen skulle bli en walk in the park. Har ju gjort det så många gånger förut. De två första dagarna kändes ganska lätta. Men under gårdagen hade jag en dov huvudvärk som gradvis växte under eftermiddagen mot kvällen. Kände mig rätt risig på kvällen.

Trötthet, blodsockerskakis och lite hjärndimma
Kände mig trött, liksom grötig i huvet (sk hjärndimma) och lite småskakis. Inget allvarligt men tillräckligt för att jag skulle känna mig lite smårisig. Under natten svettades jag märkligt nog. Det var inte feber utan något som kroppen ville göra sig av med.

Att undvika huvudvärkstabletter
Somnade redan kl 20:00, på spikmattan och med en fuktig handduk på pannan. Det låter ju lite smått patetiskt. Men jag brukar undvika att äta huvudvärkstabletter i den mån det går. Det var så länge sedan jag hade huvudvärk. För 2,5 år sedan, innan jag slutade med gluten, hade jag migrän en gång i månaden. Den försvann helt efter jag slutade med gluten. 


Lemon ginger blast.

Vila enormt viktigt under detox
Jag är ju småbarnsförälder och sömnen blir därför begränsad. Det är inte helt optimalt. Troligen får jag något mindre sömn och vila än man generellt behöver under en detox. Jag vaknar flera gånger per natt och tar hand om små barn. Så därför får jag inte alltid tillgång till den djupsömn som är så enormt viktig och regenererande. Det är ju i djupsömnen som kroppen reparerar sig själv. 

Träning och detox
Det är inte en utmärkt idé att dra iväg till gymet och köra ett högintensivt pass, speciellt inte i början av detoxen. Jag rekommenderar lugnare former av motion om man absolut känner att man vill träna. Promenader, yoga eller djupandning (sk pranayama) som kickar igång lymfsystemet. Lymfansystemet har ju ingen egen pump utan cirkulerar när vi rör oss. Att motionera, svettas och djupandas stimulerar lymfan (vätskan i lymfatiska systemet) till rörelse. 

Viktigt att inte köra för hårt!
Det är viktigt att aldrig pusha sig själv för hårt utan hela tiden lyssna på kroppen. Man kan må lite risigt första dagarna men mår man riktigt dåligt får man backa och ta det lugnare. 

Yogisk andning stimulerar lymfatiska systemet

Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online