Från utbrändhet till livslust: Vila stärker kroppen under en detox

fredag 8 januari 2016

Vila stärker kroppen under en detox

Startade gårdagen med en leverreningsdrink,
tillagad i en cocktail-shaker.

Detox, dag 8 (31)

Startade dagen med varmt citronvatten, ofiltrerad ekologisk äppelcidervinäger samt lite chlorella. Mitt blodsocker är stabiliserat. Är inte skakis och sugen på att tugga på något hela tiden. Känner mig mer stabil inuti på något vis. Det känns skönt.

Men de två dagarna som gått har varit ganska trötta. Jag trodde att energin var tillbaka men så har jag känt mig trött till och från. Inte hela tiden men jag får dippar framför allt mot eftermiddagen/kvällen. Om det beror på detoxen eller på att jag inte sover på nätterna (har två småttingar) vet jag inte. Troligen är det det sistnämnda. Kliver upp några gånger per natt med bebisen.


Sömn och vila stärker kroppen
Det har blivit enormt tydligt hur viktig sömnen är när man detoxar. Under de 11 år jag har detoxat har jag för det mesta haft tillgång till en bra sömn. Det har gjort att jag snabbare mått bättre. Det är inte så konstigt. Under sömnen reparerar vi oss själva. Kroppen stärks av sömn och vila. Det är lätt att glömma bort det. 

Trigga oxytocinet i kroppen!
Man ska inte underskatta sömn och vila. Kroppen behöver återhämtning. Att ägna sig åt aktiviteter som triggar oxytocin är bra. Oxytocinet sänker stresshormonerna i kroppen och triggar därav återhämtningen. Har vi för höga nivåer av stresshormoner i kroppen kan vi inte tillgodogöra oss vilan. Vi kan helt enkelt inte gå ner i varv tillräckligt mycket då vi befinner oss i fight-flight-läge. 



Inga kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kanske gillar du

 

blogger templates | Make Money Online